Понеділок, 25 Вересень 2017, 18:01:13
МОЗ "Рибницька українська середня загальноосвітня школа № 1
з гімназичними класами ім. Лесі Українки"

Вітаємо Вас! Гость | Група "Гости" | RSS
Меню сайту
Зі святом
Вітаємо
Усіх!
Усіх! Усіх!
""_" __ 2017 року"
___
Погода
Категорії розділу
Наші презентації [1]
Файли з розширенням *.ppt
Наші уроки [6]
Розробки уроків
Наші статті [6]
Публікації вчителів
Друзі сайту
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • Mefodia MIDI-Sound Studio
  • Рыбницкий портал
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Приднестровец
  • Головна » Файли » Наші уроки

    Попченко Оксана Павлівна. Урок української мови у 7 класі
    [ Викачати з сервера (1.81Mb) ] 01 Лютий 2017, 11:12:51

    Тема. Як намистини, диво калинове, частини мови! (Узагальнення й систематизація вивченого про самостійні частини мови).

    Мета: поглибити знання учнів про частини мови, їхні значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні; систематизувати знання про особливості і функціонування в українській мові; удосконалювати навички використання самостійних та службових частин мови; розвивати вміння аналізувати мовний матеріал; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усне та писемне мовлення учнів; виховувати любов до рідного слова.

    Тип уроку: узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.

    Обладнання: мультимедійний пристрій, презентація Microsoft Office Power Point, індивідуальні картки, опорні таблиці, підручник.

    ХІД УРОКУ

    1. Організація класу
    • Доброго дня, діти! У народі кажуть: «Краще гарний настрій, аніж солодкий пиріг», і я хочу, щоб сьогодні на уроці нам було комфортно, приємно спілкуватися. Тож подивіться одне на одного та посміхніться!
    1. Візьміть смайлики, напишіть один одному побажання і подаруйте. (1 хв.)
    2. У кожного з вас є картка результативності, у якій указані всі види роботи, за кожну правильну відповідь будете ставити собі один бал, а потім в кінці уроку ми підведемо підсумки і відзначимо найкращих.

    ІІ. Установчо-мотиваційний етап

    - Метод «Передбачення».

    -  Зверніть увагу учнів на записані на дошці ключові слова: Катерина, вишневий, треті….

    -  Як ви думаєте, як ці слова пов’язані з темою сьогоднішнього уроку?

    III. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

    Так, дійсно, сьогодні наш урок тісно буде пов'язаний з життям та творчістю Т. Шевченка, оскільки ми з вами вносимо свою часточку в святкування  200-літнього ювілею Великого Кобзаря. І епіграфом до нашого уроку будуть такі актуальні для нас, а особливо для вашого віку, слова Шевченка: «…Учітесь, читайте, І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь».

    • А тема уроку, ви правильно здогадались, «Узагальнення й систематизація вивченого про самостійні частини мови», поетичною мовою Дмитра Білоуса – « Як намистини, диво калинове, частини мови!»
    •  Оскільки  у нас це перший урок на повторення, то повторювати ми будемо самостійні частини мови.
    • Запишіть в зошитах дату, класна робота,тему.
    • Давайте спробуємо з вами сформулювати завдання уроку.

    ІУ. Актуалізація опорних знань учнів

    - І так, у вас на партах таблиці, які допоможуть вам пригадати все вивчене про частини мови.

    1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

    • Скільки в українській мові частин мови?
    • Скільки самостійних частин мови?
    • Чому ці частини мови називаються самостійними? Чим вони характеризуються?
    • Скільки ми виділяємо змінних частин мови і чому?
    • Чому прислівник стоїть на шостому (останньому) місці серед самостійних частин мови?
    • Яка роль службових частин мови?
    • Чому вигук відокремлений від усіх інших частин мови?
    1. Дослідження -  відновлення.
    2. Робота в групах. Давайте з вами з¢ясуємо, чим відрізняються службові частини мови від самостійних. Попрацюємо в групах.  Розподіліть, будь ласка, подані твердження до самостійних частин мови та до службових. Виберіть представника, який буде відповідати.

    (відповіді представника однієї групи, перевіряємо за слайдом правильність відповіді).

    У. Виконання вправ на закріплення вивченого

    1. Дослідницька робота.

     Вам було дане завдання опрацювати «Кобзар» Т. Шевченка та виписати із змісту цієї книги самостійні частини мови. Познайомте нас, будь ласка, з результатами вашої роботи.

    1. Робота в парах. Одна пара біля дошки.

    Прочитайте, випишіть по два іменника, прикметника, числівника, займенника, дієслова;

    - Виконайте морфологічний розбір цих слів.

     «Тарасовою світлицею» назвав народ перший скромний музей Кобзаря, що з’явився на Чернечій горі через 20 років після смерті поета.

    З непоказної дерев’яної хатини під солом’яною стріхою розпочиналося увічнення пам’яті поета.

    Музей-заповідник Тараса Григоровича Шевченка у Каневі — пам’ять про геніального українця, чисте джерело нашої національної гідності, врятоване від намулу безпам’ятства (З журналу).

    1. Естафета хвилинних випробувань.

    Подивіться на слайд. Чиї вислови записані?  (афоризми Шевченка)

    Ви зараз візьмете участь абсолютно всі в Естафеті хвилинних випробувань, тобто кожному надається можливість виконати завдання і показати себе, але не забувайте, що за вами команди. (ділю на дві команди). Два учні розбирають речення біля дошки, всі інші по одному називають слово і до якої частини мови належить.

    Один афоризм пояснють (обидві команди).

    1. Гра «Утвори слово» (по рядах і в парах)

    Від слів справжній, пізнати, радість, біда, поміч, утіха утворити різні частини мови, визначити їх. Увести 4–5 слів у речення, присвячене Т. Г. Шевченку.

    Зразок: друг- іменник,  дружний - прикметник, дружно - прислівник, дружити - дієслово.

    1. Робота в парах на карточках.

     Карточки даю на вибір. Потім після виконання даю відповіді, учні самі себе оцінюють.

    1. Гра «Слідство ведуть затоки» (робота в групах).

    Виконати завдання на картці, один відповідає. Перевіряють за слайдами.

    1.   Вправа «Ти — редактор»

    Прочитайте текст, відредагуйте його. З’ясувати, до яких частин мови будуть відноситись замінені слова.

    У ранньому дитинстві у Тараса виявився хист до малювання. Крейдою чи вуглинкою Тарас розмальовував стіни, лави, стіл, навіть долівку.

    Мріючи стати художником, Тарас навчався в трьох церковних малярів, але вони не виявили в Тараса здібностей. Вечорами й ночами, виконавши всю загадану роботу, Тарас потай брав книжки з панської бібліотеки і читав, читав… Уява переносила Тараса в невідомі світи, і Тарас забував про своє гірке життя. Незабаром Тарас і сам почав складати вірші.

    Довідка: хлопець, він, малий, його.

    1. Самостійна робота. Тести. Взаємоперевірка.
    2. Заключна бесіда вчителя.
    • Дорогі учні, ми виконали всі поставлені перед нами завдання. І поряд з нами весь урок був наш пророк, великий поет, взірець і виразник всього українського, наш Тарас Шевченко. Я думаю, що його настанови принесуть вам тільки успіх благополуччя в житті.

    VI. Домашнє завдання (на вибір)

    УІІ. Підсумок уроку .

    1. Метод «Мікрофон».
    2. Нагородження  і виставлення оцінок.
    • У  кого  ж  сьогодні  найбільше  балів? ( Весь клас рахує зароблені бали.)
    • Хто  найяскравіший  знавець    української  мови?

     Нагородження  переможців  грамотами.

    Повторення та узагальнення вивченого

    Частини мови, їх смислові і синтаксичні ознаки

     

    1. Розділ мовознавства, що вивчає частини мови, називається:

    а) морфемікою – далі переходьте до №19;

    б) морфологією – далі переходьте до №20.

     

    1. В українській мові…частин мови:

    а) 12 – далі переходьте до №8;

    б) 10 – далі переходьте до №5.

     

    1. У якому рядку всі слова належать до однієї частини мови?

    а) в, на, під, посеред, навколо, поміж, задля – далі переходьте до №22;

    б) казковий, приємний, сказаний, нездоланний, липовий  – далі переходьте до №21.

     

    1. Ваша остання відповідь неправильна, тому повертайтесь до №24.

     

    1. До службових частин мови належать:

    а) прийменник, сполучник, вигук та частка – далі переходьте до №15;

    б) прийменник, сполучник та частка – далі переходьте до №38.

    1. У реченні іменник може виступати:

    а) підметом чи додатком  – далі переходьте до №8;

    б) будь-яким членом речення – далі переходьте до №9.

     

    1. Іменники шимпанзе, какаду, поні належать до:

    а) чоловічого роду – далі переходьте до №25;

    б) середнього роду – далі переходьте до №11.

     

    1. Ваша остання відповідь неправильна, тому повертайтесь до №2.

     

    1. Пишуться з великої літери і беруться в лапки іменники, що власними назвами:

    а) державних органів, міжнародних організацій, історичних подій – далі переходьте до №14;

    б) газет, журналів, кінофільмів, книг – далі переходьте до №27.

     

    1.  Ваша остання відповідь неправильна, тому повертайтесь до №6.

     

    1. У якому рядку правильно утворені ступені порівняння прикметників?

    а) вищий, нижчий, дужчий, найтонший  – далі переходьте до №36;

    б) поганіший, самий високий, більш вдаліший, солодкіший  – далі переходьте до №29.

     

    12. У якому рядку правильно утворено прикметники за допомогою суфікса –ськ- ?

    а) празький, солдацький, брацький, одесський  – далі переходьте до №34;

    б) паризький, козацький, збаразький, бузький  – далі переходьте до №30.

     

    1.  На жаль, усі ваші попередні відповіді неправильні, ваша оцінка «незадовільно».
    2. Ваша остання відповідь неправильна, тому повертайтесь до №9.
    3. Ваша остання відповідь неправильна, тому повертайтесь до №5.
    4. Усі ваші попередні відповіді, крім останньої, неправильні, тому повертайтесь до №1.

     

    1. У числівниках на позначення сотень:

    а) відмінюються обидві частини – далі переходьте до №31;

    б) відмінюється лише перша частина – далі переходьте до №13.

     

    1. Усі ваші попередні відповіді, крім останньої, неправильні, тому повертайтесь до №1.

     

    1. Скільки числівників, поданих нижче, записано неправильно?

    а) 3 – далі переходьте до №3;

    б) 2 – далі переходьте до №39.

    Сьомастами, шестидесяти, одною, шіснадцяти, сорока трьох, п'ятитисячний.

     

    1. У реченні займенник може виступати:

    а) підметом, означенням чи додатком  – далі переходьте до №26;

    б) будь-яким членом речення – далі переходьте до №24.

     

    1. Скільки займенників, поданих нижче, записано неправильно?

    а) 2 – далі переходьте до №28;

    б) 3 – далі переходьте до №7.

    Ніхто, будь-у-кого, нічого, хтозна-що, який-небудь, казна-чому, ні до кого, у якого небудь, абихто, дечого.

     

    1. Усі ваші попередні відповіді, крім останньої, неправильні, тому повертайтесь до №1.

     

    1. Ваша остання відповідь неправильна, тому повертайтесь до №38.

     

    1. визначте рядок, в якому правильно записано відмінкові форми займенників:

    а) на якихось, чийому, твойому,  всего, на них, всіма  – далі переходьте до №4;

    б) у чім, чиєму, для якихсь, котроїсь, їхніми, з нею  – далі переходьте до №6.

     

    1. Усі ваші попередні відповіді, крім останньої, неправильні, тому повертайтесь до №1.

     

    1. Ваша остання відповідь неправильна, тому повертайтесь до №20.

     

    1. Визначте рядок, у якому всі прикметники пишуться з –нн-:

    а) осі..ій, ра..ій, настіль..ий, скля..ий, страше..ий  – далі переходьте до №32;

    б) со..ий, маши..ий, стру..ий, здорове..ий, мільйо..ий   – далі переходьте до №12.

     

    1. Усі ваші попередні відповіді, крім останньої, неправильні, тому повертайтесь до №1.

     

    1. Виберіть правильне твердження. Не з прикметниками пишеться окремо:

    а) якщо є протиставлення або не можна підібрати синонім без не  – далі переходьте до №16;

    б) завжди, крім випадків, коли прикметник не вживається без не   – далі переходьте до №35.

     

    1. Визначте рядок, у якому від усіх дієслів можна утворити форми теперішнього часу:

    а) кидатися, водити, творити, сумувати, носити, скласти  – далі переходьте до №37;

    б) свистати, взуватися, стелити, молоти, бігти, вишивати   – далі переходьте до №2.

     

    1.  Усі ваші попередні відповіді, крім останньої, неправильні, тому повертайтесь до №1.
    2. Ваша остання відповідь неправильна, тому повертайтесь до №27.

     

    1. Усі ваші 11 відповідей – правильні. Ви – молодець! Відмінний результат!

     

    1. Ваша остання відповідь неправильна, тому повертайтесь до №12.

     

    1. Визначте рядок, у якому всі дієслова вжиті правильно:

    а) платити за проїзд, гальмувати на перехресті, загоїлася рана, покидати берег  – далі переходьте до №18;

    б) надоїдати розмовами, завертати у папір, втручатись у справу, примусити відповісти   – далі переходьте до №17.

     

    1.  Усі ваші попередні відповіді, крім останньої, неправильні, тому повертайтесь до №1.

     

    1. Ваша остання відповідь неправильна, тому повертайтесь до №30.

     

    1. Виберіть правильне твердження:

    а) якщо у 3-ій особі множини дієслів закінчення – уть(-ють), то у 2-ій особі однини – иш(-їш)  – далі переходьте до №23;

    б) якщо у 3-ій особі множини дієслів закінчення – ать(-ять), то у 2-ій особі однини – иш(-їш)  – далі переходьте до №33;

     

    39. Ваша відповідь на питання №1 неправильна, тому повертайтесь до початку.

     

     

     

                                   Оціни свої знання!

                                        Успіхів тобі!

    Завдання

    Метод «Передбачення»

    Завдання уроку

    Мозковий штурм

    Дослідження -відновлення

    Бали

     

     

     

     

    Завдання

    Робота в групах

    Дослідницька робота

    Робота в парах

    Естафета хвилинних випробувань

    Бали

     

     

     

     

    Завдання

    Утвори слово

    Слідство ведуть знатоки

    Ти редактор

    Тести

    Бали

     

     

     

     

    Завдання

    Самостійна робота

     

     

     

    Бали

     

     

     

     

     

     

                                   Оціни свої знання!

                                        Успіхів тобі!

    Завдання

    Метод «Передбачення»

    Завдання уроку

    Мозковий штурм

    Дослідження -відновлення

    Бали

     

     

     

     

    Завдання

    Робота в групах

    Дослідницька робота

    Робота в парах

    Естафета хвилинних випробувань

    Бали

     

     

     

     

    Завдання

    Утвори слово

    Слідство ведуть знатоки

    Ти редактор

    Тести

    Бали

     

     

     

     

    Завдання

    Самостійна робота

     

     

     

    Бали

     

     

     

     

                                  

    Оціни свої знання!

                                        Успіхів тобі!

    Завдання

    Метод «Передбачення»

    Завдання уроку

    Мозковий штурм

    Дослідження -відновлення

    Бали

     

     

     

     

    Завдання

    Робота в групах

    Дослідницька робота

    Робота в парах

    Естафета хвилинних випробувань

    Бали

     

     

     

     

    Завдання

    Утвори слово

    Слідство ведуть знатоки

    Ти редактор

    Тести

    Бали

     

     

     

     

    Завдання

    Самостійна робота

     

     

     

    Бали

     

     

     

     

     

    І варіант «Частини мови»

    1. До самостійних частин мови належать:

    1) іменник, прикметник, числівник, займенник;

    2) усі, крім прислівника;

    3) іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово, прислівник;

    4) прийменник, сполучник, частка.

     

    2. Визначте рід іменника тюль:

    1) чоловічий; 2) жіночий; 3) середній; 4) спільний.

     

    3. Знайти іменник, в якому пишеться буква е в суфіксі:

    1) пал…во; 2) мар…во; 3) плет…во; 4) міс…во.

     

    4. Іменник біль належить до:

    1) першої відміни; 2) другої відміни;

    3) третьої відміни; 4) четвертої відміни.

     

    5. Прикметник називає:

    1) число; 2) предмет; 3) ознаку; 4) дію.

     

    6. До якого розряду за значенням належить займенник

    казна в чому:

    1) означальні; 2) заперечні; 3) вказівні; 4) неозначені.

     

    7. Серед поданих слів знайти прикметник:

    1) білити; 2) біло; 3) біліючий; 4) білий.

     

    8. На які питання відповідають числівники:

    1) Який? яка? яке? 2) Чий? чия? чиє?

    3) Котрий? скільки? 4) Хто? що?

     

    ІІ варіант «Частини мови»

     

    1. Визначити відмінок поданих числівників: двомастами, пятьмастами, сорока, девяноста.

    1) Родовий; 2) орудний; 3) давальний; 4) місцевий.

     

    2. Який займенник при відмінюванні не має називного відмінка, роду й числа?

    1) Я; 2) мій; 3) він; 4) себе.

     

    3. У якій формі вжиті дієслова у реченні: «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте» (Т.Шевченко)?

    1) У неозначеній формі;

    2) У другій особі множини наказового способу;

    3) У другій особі однини наказового способу;

    4) у майбутньому часі дійсного способу.

     

    4. Яка частина мови серед названих є службовою?

    1) Прислівник; 2) прийменник; 3) прикметник; 4) вигук.

     

    5. У якому рядку прикметники тільки присвійні?

    1) Петрів, бабусин, сестрин, сусідів;

    2) дядьків, мій суворий, спортивний;

    3) Оксанчин, залізний, твердий, наш;

    4) їхній, український, материн, заячий.

     

    6. Яку дію виражає наказовий спосіб?

    1) Наказ; 2) бажану; 3) реальну; 4) можливу.

     

    7. Яким способом утворено неозначені займенники дехто, дещо, будь-що, будь-хто, деякий?

    1) Суфіксальним; 2) префіксальним;

    3) префіксально-суфіксальним; 4) складанням основ.

     

    8. Скільки числівників є у реченні: «Мала собі удова девять синів і десяту дочку Галю»?

    1) Жодного; 2)один; 3) два; 4) три.

     

    ГРУПИ ІМЕННИКІВ

    Картка  1.

    Тверда група – основа закінчується на твердий приголосний;

    Мяка  група – основа закінчується на будь-який мякий приголосний;

    Мішана  група – основа закінчується на ж,ч,ш;

    Випишіть  подані іменники у три колонки за групами: 1) - тверда, 2) - мяка,                     3) - мішана.

    Ограда, перемога, з’єднання, огорожа, товариш, марення, оратор, комар, зжовувач,  місце, змія, миша, явище, айва, в’язання, тесляр, двір, омана, ойкання, сирота, доня, професор, фабрика.

    Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте прислів’я.

    Картка 2

    І в. – ч. і ж. р. - -а,-я.

    ІІ в. – ч.р. - ÿ, -о, с.р. - -о,-е,-я.

    ІІІ в. – ж.р. - ÿ, мати.

    ІУ в. – с.р. - -а,-я (назви малих за віком істот)

    Розподіліть подані іменники за відмінами.

    Окантовка, вдих, графолог, снасть, книга, теля, милиця, пугач, мати, ім’я, ошатність, Езоп, огида, діяч, курча, вісь, миля

    Ключ. Підкресліть у кожному слові 1,2 та 3 відмін другу від початку букву і прочитаєте відомий вислів.

    Картка №3

    Сконструюйте прислів’я і підкресліть в них числівники. Вкажіть  розряди числівників?  

    • Сім відмір, а, разів, відріж, один.
    1. За, поженешся, жодного, не, зайцями, двома, спіймаєш.
    2. Хата, не, господинь, де, там, сім, метена.
    3. Одна, ще, голова, добре, а, краще, дві.

     

    Картка №4

    Знайти “четверте зайве” слово.

    1. П’ять, п’ятірка, п’ятий, п’ятеро.  
    2. Навесні, взимку, дружні, зранку.     
    3. Я, від, його, тебе.  

    4.   Стук-стук, ох, ку-ку, ойкає                

    5.   Не, але, та, або.

    Категорія: Наші уроки | Додав: mefodia
    Переглядів: 57 | Завантажень: 3 | Рейтинг: 5.0/1
    Всього коментарів: 0
    Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
    [ Реєстрація | Вхід ]
    Форма входу
    Пошук
    Наше опитування
    Оцініть мій сайт

    Всього відповідей: 43
    Міні-чат
    Новини сайту
    [12 Вересень 2017]
    Результати Міжнародн... (0)
    [02 Вересень 2017]
    Державні нагороди на... (0)
    [01 Вересень 2017]
    День такий знаменний (0)
    [30 Червень 2017]
    Найкращі у світі (0)
    [19 Червень 2017]
    Успіх на шкільному т... (0)
    Тегі
    Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0
    Copyright Mefodia MIDI-Sound Studio © 2010 - 2017